> 50 LAT BABIOGÓRSKIEGO KRÓTKOFALARSTWA <

SP9KBHSN50BG

Stacja okolicznościowa Klubu Łączności BGK - SP9PGB - Maków Podhalański
i aktywności terenowe klubu z okazji
"50-lecia pierwszych łączności krótkofalowców ze szczytu Babiej Góry-Diablaka"
1957-2007
Special Call for Aniversary of 50 years from first QSO at "Babia Gora" mountains.
Poland-Loc JN99SN

Incjatywy BGK z okazji "50 lecia Babiogórskiego Krótkofalarstwa":
Opis pierwszych łączności ze szczytu Babiej Góry-6 lipca 1957r.-Więcej na podstronie "Historia i Fotoarchiwum".
Stacja okolicznościowa SN50BG via KŁ BGK SP9PGB - 01.07 do 31.07.2007r.
Dyplom okolicznościowy "50 lecie pierwszej udokumentowanej łączności krótkofalowców z Babiej Góry-Diablaka".
Operatorzy BGK i SKJKC bioracy udział w pracy stacji okolicznościowej SN50BG via SP9PGB.-Więcej o SKJKC-Zawiercie.
Rocznicowa ekspedycja SN50BG na szczyt Babiej Góry-Diablak - 6 lipca 2007r.
Udział Stowarzyszenia Krótkofalowców Jury Krakowsko Częstochowskiej w pracy SN50BG - 21 i 22.07.2007r.
Okolicznościowe Spotkanie Babiogórskiej Grupy Krótkofalowców - 11.08.2007r. --Więcej na podstronie "10 lat BGK".
Okolicznościowa wizyta BGK u Pani Janiny Widuch w Żywcu - XYL sk SP9IQ Sylwestra Widucha - 13.10.2007r.
Przekazanie kopii materiałow archiwalnych o pierwszej QSO ze szczytu Babiej Góry do Ośrodka Kultury Turystyki Górskiej-Skansen PTTK w Zawoi Markowej. - 20.12.2007r.

Pierwsze QSO z Babiej Góry.
Krótkofalowcy Lwowscy mieli swoją górę: "Howerlę" (2058m.n.p.m.)- najwyższy szczyt Beskidów Wschodnich i Ukrainy. W lecie 1930r. zorganizowali na ten szczyt pierwszą na taką skalę urządzoną ekspedycje radiową w Europie. Celem wyprawy było badanie rozchodzenia się fal ultrakrótkich. Dla krótkofalowców Beskidu Żywieckiego o wiele lat później takim szczytem stała się królowa Beskidów Zachodnich "Babia Góra" -1725m.np.m. Udane i udokumentowane łączności radioamatorskie UKF ze szczytu "Babiej Góry" zrealizowali operatorzy Klubu Łączności LPŻ SP9KBH z Żywca w dniu 6 lipca 1957 roku w ramach czechosłowackich zawodów krótkofalarskich "PD - 57". Byli to: Sylwester Widuch - SP9IQ, Antoni Itzeli - SP9 209(później SP9LS), Kazimierz Okrzesik (SP9AFX), Józef Dorzak (SP9ABP ), Jerzy Hucherko - SP9 304 i Stanisław Nowotarski.

Archiwalne zdjęcia z łączności na szczycie Babiej Góry w dn. 6 lipca 1957 roku.
Wspomnieć należy o Hieronimie Wożniaku, nauczycielu LO w Żywcu, który zorganizował harcerzy z XII drużyny żywieckiej ZHP do transportu baterii i sprzętu na szczyt.

SN50BG via SP9PGB.
Członkowie Klubu Łączności Babiogórskiej Grupy Krótkofalowców SP9PGB-Dom Kultury Maków Podhalański pragnęli przypomnieć i uczcić to wydarzenie organizując w lipcu 2007 roku pracę stacji  okolicznościowej SN50BG z tej okazji i wydanie okolicznościowego, pamiątkowego dyplomu podpisanego również przez dyr. BPN i burmistrza Makowa Podhalańskiego. Dyplom otrzymał każdy krótkofalowiec, który przeprowadził łączność z SN50BG w lipcu 2007r. i przesłał  zgłoszenie. Dyplom zawiera cztery archiwalne zdjęcia i kopie karty QSL od SP9KBH z Babiej Góry do stacji SP9EH-Artura z Krakowa. Wydawcą karty QSL i dyplomu, oraz projektu graficznego jest BGK.

Awers i rewers okolicznościowej karty QSL SN50BG (projekt graficzny: Kamil Zadora SQ9IVL)

Dyplom okolicznościowy. (projekt graficzny: Kamil Zadora SQ9IVL)
Miejsce zainstalowania radiostacji okolicznościowej zgodnie z wydanym pozwoleniem Urzędu Komunikacji Elektronicznej: w okresie 06-07.07.2007r. -szczyt Babiej Góry, w okresie: od dn.01 do 05.07.2007r. i od dn. 08 do 31.07.2007r. Klub Łączności BGK - SP9PGB Maków Podhalański. Praca w pasmach amatorskich KF i UKF.
Organizacja pracy stacji SN50BG w 2007r. była finałem cyklu wszystkich naszych stacji okolicznościowych BGK, związanych z historią turystyki górskiej i krótkofalarstwa w gminach babiogórskich.
Stacja SN50BG była wyrazem naszej pamięci dla Kolegów , którzy  realizowali łączności z Babiej Góry w 1957r. Niestety w większości już nie ma ich wśród nas. Były to pierwsze udokumentowane łączności z samego szczytu Babiej - Diablaka. SN50BG to najważniejsza stacja okolicznościowa dla naszej Grupy. Pod znakiem okolicznościowym SN50BG przeprowadziliśmy ponad 1000 łączności na wielu pasmach krótkofalarskich i różnymi emisjami radiowymi, w tym również cyfrowymi. Zostało już wysłanych ponad 150 dyplomów okolicznościowych
Pragnęliśmy uczcić Ich pamięć - By na zawsze Pozostali w naszej pamięci!

Operatorzy BGK i SKJKC bioracy udział w pracy stacji okolicznościowej SN50BG via SP9PGB:

Rocznicowa ekspedycja SN50BG na szczyt Babiej Góry-Diablak - 6 lipca 2007r.
W ramach pracy stacji okolicznościowej SN50BG z okazji "50 rocznicy pierwszych udokumentowanych łączności krótkofalowców ze szczytu Babiej Góry" odbyła się ekspedycja radiowa na ten szczyt, członków KŁ BGK SP9PGB z Makowa Podhalańskigo. Termin realizacji wyznaczony był na 6 lipca 2007r., czyli dokładnie tak jak to było przed 50 laty.
Ekipa w składzie: SP9MRY-Stanisław, SQ9FMU-Robert i SP9-98073-KR-Rafał, pomimo bardzo trudnych warunków pogodowych osiągnęła swój cel. W naszej grupie miał być jeszcze nasz senior SP9DF, ale zrezygnował, ze względu na stan zdrowia. Szkoda, bo bardzo chciał być z nami, ale jak się okazało z powodu złej pogody, była to decyzja słuszna. Dla Rafała, nowego członka naszego klubu, był to pierwszy udział w takiej wyprawie BGK. Pozostali członkowie klubu niestety nie dysponowali wolnym czasem w tym rocznicowym dniu, w dodatku był to piątek.
Praca naszej radiostacji terenowej ze szczytu Babiej-Diablaka uzyskała wcześniej zgodę dyrekcji Babiogórskiego Parku Narodowego i była zgłoszona do Straży Granicznej, ze względu na położenie szczytu na granicy SP i OM.
Samochodem op. Rafała wyjechaliśmy z Makowa Podhalańskiego do Zawoi do przełęczy Lipnickiej-Krowiarki. Na miejsce docieramy ok. godz. 9:30, wypakowanie plecaków i sprzętu. Wyjście na szczyt rozpoczynamy od punktu informacyjnego BPN w strugach deszczu. Przed nami pośrednie szczyty grzbietu babiogórskiego: Sokolica 1367m, Kępa 1525m i Główniak 1617m n.p.m. Do "Sokolicy" szlak prowadzi przez zalesiony teren, później piętro kosodrzewiny i wyżej skały piaskowca magurskiego. Z "Sokolicy" widzimy dalsze szczyty przykryte mgłą, wyruszamy dalej.
Pogoda do Diablaka jak w kalejdoskopie, przebłyski słońca, momentami silny walący z nóg wiatr i deszcz. Przy lepszej pogodzie robimy pamiątkowe zdjęcia. Po kilku kilometrach marszu w takich warunkach, obładowani ciężkimi plecakami z wodą , żywnością, akumulatorami i sprzętem radiowym odczuwamy spore zmęczenie. Jeszcze trudne przejście po skałach "Główniaka" i ok. godz. 13:30 docieramy do samego szczytu Babiej-Diablaka 1725m n.p.m.
Krótki odpoczynek, narada gdzie rozlokować radiostacje i anteny, oraz wypakowanie sprzętu. Pod murem ułożonym z głazów stawiamy mały namiot, w którym będzie operator i nasz zestaw terenowy BGK-IC706. Namiot wzmacniamy włożonymi do środka i po bokach kamieniami. Przynajmniej kierunek wiatru nam sprzyja, mur stanowi dobrą osłonę przed nim. Pierwsze stawiamy niewielki maszt z anteną UKF na 2m typu LPDA, odciągi masztu przywiązane do głazów. Musimy również zablokować linkami kierunek kręconej przez wiatr anteny. Instalujemy i sprawdzamy radiostację. O 14:35 op. Robert SQ9FMU nawiązuje pierwsze rocznicowe QSO na UKF ze stacjš SP9NCT na częstotliwości 145,250 MHz. Pozostali przygotowują się do zawieszenia antenę KF typu terenowy skrócony sloper  z przeciwwagami.
Antena KF zostaje zainstalowana pomiędzy słupem informacyjnym PTTK z przyłączeniem fidera i metalowym słupkiem po stronie słowackiej, tak więc była dokładnie na granicy SP i OM. Jeszcze bardziej wzmaga się wiatr i pogarsza pogoda, z każda godziną jest coraz gorzej, zaczyna dokuczać zimno zwłaszcza w palcach rąk. Na szczyt dociera do nas para słowackich turystów , bardzo zainteresowana naszymi poczynaniami , robimy przerwę w pracy stacji by z nimi porozmawiać. Sprawdzenie slopera, dostrojenie skrzynką antenową w zestawie i o 17:04 nawiązujemy z kolei pierwszą łączność na KF w paśmie 80m ze stacją SP5AHR. Na obu pasmach pracowaliśmy z mocą ok. 10-12W, by oszczędzać akumulatory, dysponowaliśmy tylko pojemnością 16 Ah i zapasowym 7Ah. Antena spisuje się doskonale, dostajemy dobre raporty. O 17:30 opuszcza naszą ekipę op. Rafał, musi wracać ze względu na obowiązki domowe. Życzymy mu bezpiecznego zejścia i kontynuujemy nadawanie. Jak nam później opowiadał na wysokości poniżej 1300 m , pogoda była znośna, dotarł bez problemów do Krowiarek. W godzinach wieczornych Diablak znalazł się już zupełnie w huraganowej, deszczowej chmurze, wiatr jeszcze bardziej napiera na sile i wzmagają się opady, widoczność spadła do 20m.
Grzejemy ręce nad palnikiem gazowym umieszczonym głęboko wśród głazów, udaje się również przygotować coś ciepłego do picia. Patrzymy z niepokojem na wskaźnik napięcia akumulatora, zimno pogarsza jego sprawność. Ok. 21 godz. kończymy prowadzenie łączności i postanawiamy pakować plecaki i zejść ze szczytu, pomimo że planowaliśmy zostać do dnia następnego, gdzie mieli do nas dołączyć operatorzy z klubu SP9KGP, oraz xyl SP9MRY z synem SQ9IVL wraz z zapasami wody i posiłków, jednak warunki pogodowe zmieniły ten plan. Mieliśmy rano przestawić polaryzacje anteny i prowadzić również łączności SSB w paśmie 2 m.

"...Wywołanie ogólne ze szczytu Babiej Góry Diablaka 1725m n.p.m. podaje SN50BG.
Zapraszamy do łączności..."
Czekała nas trudna nocna droga przez przeł. Lodową na "Kościółki"- 1611m i przez przeł. Brona tzw. "zbójeckim chodnikiem" do schroniska na Polanie Markowe Szczawiny. Z trudnością odnajdujemy słupki ze znakami szlaku, gdybyśmy je ominęli błądzilibyśmy po słowackiej stronie. Nocne zejście w takich warunkach jest trudne, nie obyło się niestety bez upadków i potłuczeń. Ok. 23 docieramy do przeł. Brona , gdzie z ręcznego radia przeprowadzamy kilka łączności. Tutaj dopada nas kolejna fala ulewy. W strugach deszczu, zziębnięci ok. godz. 24:30 docieramy do schroniska, a w zasadzie do jego zastępczego ciasnego budynku "Goprówki", bo starego schroniska już niema, rozpoczęto budowę nowego obiektu. Budzimy kierownika, zdziwionego widokiem znanych mu już dwóch babiogórskich krótkofalowców. W schronisku odpoczywamy na krzesłach w ciasnym korytarzyku i po 3-ciej godzinie schodzimy szlakiem do Zawoi Markowej, skąd Busem wracamy rano do Makowa Podhalańskiego. Jesteśmy na miejscu ok. 7 godz. już 7 lipca. Wieczorem na radiu otrzymujemy gratulacje od okolicznych kolegów: SQ9CIE/9 z Koskowej Góry, SQ5JG/9 z Kiczor i od SQ9LOD/9 z Zawoi. Widzieli ze swoich terenowych QTH jak wyglądał szczyt Babiej Góry, a raczej brak widoku, bo Diablak znajdował się w ciemnej huraganowej chmurze, z której nadawała nasza radiostacja.
Ekipa KŁ BGK SP9PGB zrealizowała pomimo bardzo trudnych warunków atmosferycznych łączności rocznicowe dokładnie 6 lipca 2007r. ze szczytu Babiej Góry -Diablaka-1725m n.p.m. pod znakiem stacji okolicznościowej SN50BG.
 Naszą aktywność radiowa z tego szczytu poświęcamy pamięci operatorów klubu SP9KBH z Żywca, którzy 50 lat temu też w trudnych warunkach realizowali pierwsze łączności z babiogórskiego Diablaka.
Babia Góra zwana "Matką Niepogód" jest przyjazna, gdy jest pogoda, gdy jej nie ma, potrafi być prawdzie "diabelska" zwłaszcza dla obładowanych sprzętem krótkofalowców, a i przegoni ich nieraz piorunami. Może, dlatego prawdziwe ekspedycje krótkofalarskie są tak rzadko na ten szczyt organizowane, bo wyjście z ręcznym TRX i "kocim ogonkiem" to nie problem. Nas na szczęście w tym dniu ominęły wyładowania atmosferyczne, gdyby się pojawiły musielibyśmy niestety zrezygnować i tak jak w czerwcu 2002 r. szybko schodzić ze szczytu. Przeprowadziliśmy ponad 100 QSO w paśmie 2m i 80m. Dziękujemy wszystkim, którzy odpowiedzieli na nasze wywołanie: "SN50BG ze szczytu Babiej Góry". Za QSO z naszą stacją można było uzyskać aż 56pkt-UKF, 52pkt-KF,  a nawet zebrać komplet do dyplomu "Babia Góra-Award" i oczywiście zaliczyć ją do zdobycia pamiątkowego dyplomu okolicznościowego.

Udział Stowarzyszenia Krótkofalowców Jury Krakowsko Częstochowskiej z Zawiercia w pracy SN50BG.

21 i 22 lipca 2007r. nasz klub i Dom Kultury w Makowie Podhalańskim odwiedzili członkowie Stowarzyszenia Krótkofalowców Jury Krakowsko Częstochowskiej z Zawiercia, wraz z rodzinami, by włączyć się do pracy operatorskiej pod znakiem wywoławczym SN50BG.

Stowarzyszenie to współpracuje z BGK w organizowaniu pracy terenowej naszego klubu w wyprawach zamkowych na terenie Jury. Po naszym serdecznym powitaniu w makowskim Domu Kultury postanowili rozlokować swoją radiostację i anteny w terenie. Najlepszym miejscem do tego okazała się polana koło pomnika Ofiar Zagórza na wysokości 530m n.p.m, skąd rozciąga się wspaniały widok na pasmo babiogórskie.

Powstało tam małe "miasteczko namiotowe" krótkofalowców. Panowała wspaniała towarzyska atmosfera i dopisała ładna słoneczna pogoda. Nawiązano wiele łączności krajowych i europejskich w pasmach KF i UKF w tym również na 50MHz..

Późny wieczór 21.07.2007r.spędziliśmy przy wspólnym ognisku.W dniu następnym po południu , pożegnanie, wręczenia dyplomów pamiątkowych i z naszej strony zaproszenie do ponownej wizyty w ramach której SKJKC zrealizowałoby wraz z nami, również łączności z Zamku Suskiego. W drodze powrotnej z Makowa postanowili jeszcze odwiedzić Wadowice.

Serdecznie dziekujemy operatorom SKJKC za przyjazd do Makowa Podhalańskiego do KŁ BGK SP9PGB - zapraszamy ponownie!
"Królowa Beskidów Zachodnich"- Babia Góra-1725m n.p.m. czeka na ekspedycję radiową SKJKC!
Nie będzie lekko ! (HI ! SP9MRY)

Okolicznościowe spotkanie Babiogórskiej Grupy Krótkofalowców.
W dniu 11 sierpnia 2007r. odbyło się w Makowie Podhalańskim lokalne spotkanie członków KŁ BGK SP9PGB w Domu Kultury z okazji "50-lecia Babiogórskiego Krótkofalarstwa" i "10-lecia Babiogórskiej Grupy Krótkofalowców".
Gościem honorowym był Pan Jerzy Hucherko z Katowic, uczestnik pierwszych łączności krótkofalowców ze szczytu Babiej Góry w 1957r. Miał wtedy 16 lat i posiadał znak nasłuchowy SP9-304, później był wieloletnim ratownikiem GOPR, przewodnikiem i instruktorem narciarskim. Odbyło się powitanie, podsumowanie działalności BGK w okresie minionego dziesięciolecia, podsumowanie pracy stacji okolicznościowej SN50BG i określenie planów na przyszłość.
Z wielką ciekawością wysłuchaliśmy opowieści Pana Jerzego. Jego relacja o łącznościach z przed 50 lat, która została nagrana na video stanowi cenne uzupełnienie naszego historycznego archiwum. Pan Jerzy Hucherko był członkiem klubu LPŻ SP9KBH od 1955r. Mieszkał wtedy w Żywcu i był uczniem Technikum Elektrycznego w Bielsku Białej. Starał się o licencje nadawczą, ale prawdopodobnie ze względu na powiązanie jego rodziny z działalnością AK, dwukrotnie odmówiono mu wydania zezwolenia. Późniejsze jego lata to praca w Nowej Hucie i studia na AGH w Krakowie, założył rodzinę i nie powrócił już do krótkofalarstwa. Obecnie jest pracującym emerytem i mieszka w Katowicach. Bardzo namawialiśmy Pana Jerzego do powrotu w nasze szeregi, zdania egzaminu i uzyskania licencji. Jak sam przyznał i co wynikało z jego opowieści wiele pamięta ze swojej młodzieńczej działalności klubowej i był dobrym telegrafistą. Gościliśmy również seniora naszej Grupy: Władysława Michniaka-SP9DF z Krzczonowa, wielkiego miłośnika Babiej Góry, który wspólnie z Panem Jerzym i z nami powspominał dawne czasy.
W imieniu BGK wręczony został naszemu honorowemu gościowi pamiątkowy dyplom "50 lecia pierwszej łączności z Babiej Góry" i albumowe wydanie BPN "Światy Babiej Góry" z dedykacją. Zaprezentowane zostały stacje okolicznościowe BGK, dyplomy i zdjęcia archiwalne z 1957 roku. W pomieszczeniu radiostacji KŁ BGK SP9PGB Pan Jerzy zapoznał się z jej pracą i po wielu, wielu latach ponownie usłyszał łączności na pasmach amatorskich.
Nasze spotkanie okolicznościowe, choć w skromnym gronie, bo ze względu na wyjazdy urlopowe wielu członków klubu było nieobecnych, odbyło się w sympatycznej, miłej atmosferze i będzie nie do zapomnienia.
Bardzo dziękujemy Panu Jerzemu  Hucherko za udział w obchodach "50 lecia Babiogórskiego Krótkofalarstwa", za przyjazd i odwiedziny KŁ BGK w Makowie Podhalańskim.

Przekazaliśmy Pani Janinie Widuch pismo następującej treści:  Z okazji przypadającego w tym roku  "50 lecia Babiogórskiego Krótkofalarstwa" i "50 lecia pierwszych łączności ze szczytu Babiej Góry" pragnę w imieniu Klubu Łączności Babiogórskiej Grupy Krótkofalowców SP9PGB w Makowie Podhalańskim złożyć życzenia Wszystkiego co Najlepsze: pogody ducha, radości i dużo, dużo zdrowia. Będziemy zawsze pamiętać o Pani Ś.P. mężu Sylwestrze Widuchu SP9IQ, który kierując ekspedycją klubu SP9KBH z Żywca, na szczyt Babiej Góry w lipcu 1957 roku zapoczątkował historię naszego Babiogórskiego Krótkofalarstwa. Przekazujemy na Pani ręce pamiątkowy dyplom i kartę QSL wydaną przez nasz klub z okazji 50 lecia tych  pierwszych łączności. (prezes KŁ BGK SP9PGB Stanisław Zadora-SP9MRY)
Na spotkaniu w domu Pani Janiny obecni byłi SP9MRY z xyl Terenią, która zrobiła pamiatkowe zdjęcia z tej wizyty. Pani Janina otrzymała również dwa lokalne czasopisma: "BI UM Maków P.", "Pod Diablakiem" i "MKQTC" z artykułami o "50 leciu Babiogórskiego Krótkofalarstwa". Serdecznie dziękujemy Pani Janinie za miłe przyjęcie nas, u siebie w domu!

Wcześniej będąc w Żywcu spotkaliśmy się z prezesem Żywieckiego Klubu Krótkofalowców SP9PSB kol. Jerzym SP9CCA w jego nowym domu w Pietrzykowicach.
W czasie miłej i sympatycznej wizyty przekazałem Jerzemy SP9CCA kopie zdjęć i opisów klubu SP9KBH z 1957r.(CDR) z naszych zbiorów archiwum BGK dla ŻKK.

Przekazanie kopii materiałow archiwalnych o pierwszej łaczności krótkofalowców ze szczytu Babiej Góry do Ośrodka Kultury Turystyki Górskiej-Skansen PTTK-Chata "Kudzia" w Zawoi Markowej.

Skansen PTTK im J. Żaka w Zawoi Markowej na Markowej Roli (Markowe Rówienki), założony i prowadzony przez Oddział PTTK Ziemi Babiogórskiej w Suchej Beskidzkiej. Skansen prezentuje tradycyjne budownictwo Babiogórców. Tworzą go trzy zagrody jednobudynkowe - z lat 1900, 1910 i 1802-15, kuźnia, spichlerzyk i kapliczka. Ekspozycja etnograficzna mieści się w chacie z lat 1802-15.Do momentu przeniesienia w 1987 roku, funkcjonowała ona jako dom z kurnym piecem. Stanowi typowy przykład tutejszego budownictwa z początków ubiegłego stulecia. Budynek z 1900 roku zawiera ekspozycję poświęconą historii turystyki babiogórskiej: OKTG Chata "Kudzia", a przebudowany budynek z 1910 roku pełni funkcję sali konferencyjnej i pokoi gościnnych. Skansen, został włączony do Szlaku Architektury Drewnianej przebiegającego przez województwa: śląskie, małopolskie i podkarpackie.
Realizacja prezentacji w Ośrodku Kultury Turystyki Górskiej-Skansen PTTK-Zawoja, o krótkofalowcach na Babiej Górze było końcowym punktem w planie obchodów "50 lecia Babiogórskiego Krótkofalarstwa" realizowanego w 2007r. przez Klub Łączności Babiogórskiej Grupy Krótkofalowców SP9PGB w Makowie Podhalańskim. Po konsultacjach i rozmowach uzyskaliśmy zgodę COTG w Krakowie na jej umieszczenie w izbie wystawowej chaty "Kudzia". Pragniemy za to serdecznie i goraco podziękować Pani Janinie Polańskiej z COTG Kraków. Po nawiązaniu w listopadzie 2007r. kontaktu ze społecznym kustoszem OKTG Panem Maciejem Mażulem uzgodniłem formę wykonania prezentacji, jej wymiary i datę przywiezienia do skansenu. Mogłem już przystąpić do pracy graficznej nad prezentacją o pierwszych łącznościach krótkofalowców ze szczytu Babiej Góry. Pomocy w załatwieniu ram udzielił mi członek naszego klubu Rafał Radwan SP9-98073-KR. W dniu 20.12.2007r. wcześnie rano wyjechałem autobusem z Makowa Podhalańskiego do Zawoi Markowej, gdzie spotkałem się z Panem Maciejem Mażulem. Udaliśmy sie do Skansenu i w głównej izbie wystawowej chaty "Kudzia" prezentacja wraz z pamiątkowym dyplomem została zawieszona. Towarzyszyła nam piękna i mroźna zima w Zawoi Markowej i widoki na pokrytą śniegiem Babią Górę. Pózniej skorzystałem z zaproszenia Pana Macieja na ciepłą kawę w Siedzibie Dyr. BgPN. Wracam do Makowa P. i reszta mojego dnia to 2 zmiana w pracy.
Prezentacja w ramie za szkłem (wym. 1m X 0,43m) zawiera kopię czterech archiwalnych zdjęć, artykuł "PD-57" Sylwestra Widucha SP9IQ z "Radioamatora" nr 12/1957r.kartę QSL SP9KBH, oraz QSL rocznicowej stacji okolicznościowej SN50BG (via SP9PGB). Dodatkowo przekazany został dla OKTG pamiątkowy dyplom "50 lecia pierwszych udokumentowanych łączności krótkofalowców ze szczytu Babiej Góry-Diablaka".
Z naszych informacji wynika, że jest to pierwsza taka archiwalna prezentacja w OKTG, czy MTG o krótkofalowcach związanych z historią turystyki górskiej. Turyści odwiedzający Skansen PTTTK w Zawoi Markowej będą mogli również zapoznać się z początkami babiogórskiego krótkofalarstwa. Serdecznie zapraszam krótkofalowców odwiedzających Zawoje, by również tu się wybrali wraz z rodzinami. W dniach 16 i 17.09.2006r. w izbie OKTG chaty "Kudzia" była zainstalowana radiostacja okolicznościowa SN100SZ-KŁ BGK SP9PGB z okazji 100-lecia Schroniska Zapałowicza.
Skansen na Markowych Rówieńkach w Zawoi udostępniany jest do zwiedzania wszystkim chętnym. Chcąc oglądać wnętrza chat należy zgłosić się do dozorcy, który mieszka naprzeciw skansenu.

Do góry.

Vy 73!  Stanisław Zadora SP9MRY - 30.12.2007r.